14 Aralık 2012 Cuma

Benzin İhraç Eden Ülke Türkiye

Dünyada sürekli liderliğe oynadığımız tek alan ülkelere göre benzin fiyatları listesidir. Dünyada ya birinciyiz ya da ikinciyiz. Zaman zaman ikinciliğe düşüyoruz; ama sağolsun hükümetimizin kontra bir zamıyla üstünlüğü ele geçiriyoruz.

Hükümet yetkililerinin bu konudaki en önemli savunması benzini ithal ettiğimiz ve fiyatının dışarıya bağımlı olması. Hadi benzin pahalı; ama bu halk zaten benzine benzinin değerinden fazla vergi ödemiyor mu. Vergi konusuna tekrar geleceğiz. 

Vergiden daha ilginç olan, çoğu kişinin haberinin olmadığını düşündüğüm Türkiye'nin benzin ihracı. Dikkatinizi çekerim ithal değil ihraç.

Biliyorsunuz Türkiye'de bir kaç tane petrol kuyusu var. Bu kuyulardan elde edilen benzinin yarısı ihraç yoluyla satılıyor. 2012 yılı içinde Türkiye, yaklaşık 2.5 Milyon ton benzin ihraç etmiştir. Hem de iç piyasada, vatandaşa, vergilerle 4.6 TL ye sattığı benzini; yurt dışına, çoğunlukla Mısır'a litresini 1.4 TL ye satmıştır.Yani vatandaşa sattığı benzinin 3 te 1 inden daha düşük fiyata benzini yurt dışına satıyor. 
Akaryakıtta dışa bağımlıyken, ülkede bir yılda 2.6 Milyon ton benzine ihtiyaç varken neden 2.5 Milyon ton benzin ihraç ediyoruz ?

Şöyle ki; 
Türkiye'nin akaryakıtta, benzinin yanında motorin ve lpgye de ihtiyacı var. Türkiye 2011 yılında 17 Milyon ton motorin, 4.6 Milyon Ton LPG tüketmiş. Motorin ve LPGye olan bu yüksek talebi karşılamak için ise yurt dışından ham petrol ithal edip, bu ham petrolü işliyor. Ham petrol işlendikten sonra; petrolden yaklaşık yüzde 33 motorin, yüzde 20 de benzin elde ediliyor. Bu üretilen benzin de ülke için ihtiyaç fazlası durumuna düşüyor. Yani Türkiye motorin ihtiyacını karşılamak için ihtiyacı olmamasına rağmen benzin de ithal etmek zorunda kalıyor.

Bu durumun temel sebebi ülkede motorini kullanan araç sayısındaki artış. 
Son 10 yılda ülkedeki taşıt sayısı yüzde 118 artmış. Buna karşılık ülkedeki benzin tüketimi yüzde 33 azalmış. Bunu nedeni motorin tüketimindeki yüzde 51'lik, LPG tüketimindeki yüzde 135'lik artış. Yani vatandaş motorini daha çok talep etmiş. Vatandaşın motorin ve lpgye talebinin artmasında en büyük etken benzin fiyatının yüksekliğidir.

Bu sorunun çözümü çok basittir. Ülkedeki benzin litresinin satış fiyatı vergiler hariç ihraç edildiği fiyata çekilse insanların lpg ve motorine olan talebi azalacaktır. Boylelikle petrol ithalatımız azalacaktır. Eminim ekonomistler bu basit çözümü çok daha tasarruflu hale getirecek farklı çözümler  üretebilirler. Böylelikle yurt dışına uçan dövizlerimiz azalacaktır.

Vergi konusuna gelirsek: Malumunuzdur ülkemiz, vatandaşına en yüksek vergi oranıyla benzin satan ülkelerin başında gelir. Öyleki, benzine ödenen ÖTV vergisinin üstünden bile %18 KDV vergisi alınır. Yani devlet aldığı vergiden bile vergi alıyor. Hatta o benzini alacak parayı kazanırken bile sizden gelir vergisi alıyor. Basit bir hesapla 8 liralık benzin alabilmek için 10 lira kazanıp 2 lirasını devlete gelir vergisi olarak, 3 lirasını da ÖTV+KDV olarak ödemek zorundasınız. Sonuç olarak 5 liralık benzin alabilmek için, üstüne 5 lira da vergi masrafı koyarak 10 lira vermeniz gerekmektedir.

Böyle bir durum dünyanın başka hangi ülkesinde vardır bilmiyorum. Yöneticilerimiz atla, eşşekle, dizilerle uğraşacağına gerçek sorunlara çözüm üretseler çok daha büyük hizmet etmiş olurlar.

twitter.com/izzettinh

Facebookta Paylaş

0 yorum:

Yorum Gönder